NAKRAPIANKI- ZGADYWANKI

          Dzieci dopasowują przedmioty do ich zarysów na papierze. Uczą się spostrzegania kształtów i ich różnicowania. Używają rozpylaczy, ćwiczą mięśnie paluszków.

Potrzebne będą:

  • Duży plastik lub gazety do zabezpieczenia miejsca pracy (można również zaplanować tę zabawę na dworze);
  • Arkusze białego papieru;
  • Płaskie przedmioty o różnych rozmiarach, np. grzebienie, klucze, nakrętki od butelek, nożyczki itp.;
  • Rozpylacze z intensywnie kolorową wodą(zabarwioną farbką lub kolorowym tuszem), rozpylające wodę na bardzo drobne kropelki.

Przeprowadzenie zabawy:

  • Dziecko umieszcza na papierze płaskie przedmioty ( określ liczbę przedmiotów na jednym papierze, biorąc pod uwagę możliwości swojego dziecka).
  • Rozpylaj na papierze kolorową wodę, tak aby pokryć nią cały papier.
  • Pozostaw papier do wyschnięcia, należy zdjąć z niego wszystkie przedmioty.
  • Na papierze pozostaną ich ślady.
  • Dziecko wrzuca wszystkie rzeczy do tego samego wiaderka.
  • A teraz je wymieszamy. Kto znajdzie swój?
  • Znaleziony przedmiot należy umieścić ponownie na papierze na swoim miejscu.

MALOWANIE WŁÓCZKĄ

         Dzieci malują, używając kawałków włóczki. Malowanie włóczką uczy, że tego samego obiektu można użyć do zupełnie różnych celów. Zabawa rozwija zręczność paluszków i twórczą wyobraźnię.

Potrzebne będą:

  • Miseczki na farby;
  • Tempery lub plakatówki (jeden kolor lub kilka);
  • Włóczka( dobrze wchłaniająca farbę);
  • Nożyczki;
  • Duży papier;
  • Patyczki lub ołówki.

Przeprowadzenie zabawy:

  • Dziecko tnie włóczkę na kawałki o długości około 15 cm i wrzucają je do miseczek z farbą.
  • Miesza farbę i włóczki ołówkiem lub patyczkiem.
  • Dziecko chwyta jeden kawałek włóczki i układa na papierze w linii prostej lub formując kółeczko.
  • Dziecko przejeżdża po włóczce ołówkiem (toczy go albo ciągnie) lub palcem, tak aby wycisnąć z niej farbę.
  • Gdy na włóczce zabraknie farby, ponownie wkłada ją do miseczki, miesza i kontynuuje zabawę.

Odmiana zabawy:

     Farbę trzeba nieznacznie rozcieńczyć wodą. Dziecko łapie za jeden koniec włóczki umieszczonej w farbie i maluje, ciągnąc ją po papierze.

LAWA

       Dzieci robią,, aktywny wulkan”, w którym lawę imituje piana spływająca po ściankach butelki. Zabawa kształci zmysł obserwacji, rozwija fantazję, uczy o przyczynie i skutku (dmuchanie powoduje wypływanie piany).

Potrzebne będą:

  • Mała butelka po wodzie mineralnej;
  • Plastikowa słomka do napojów;
  • Długa plastikowa rurka o takiej średnicy, aby można było osadzić w niej słomkę;
  • Detergent do zmywania naczyń;
  • Zdjęcie aktywnego wulkanu;
  • Pumeks;
  • Wykonane w ziemi dołek, do którego można będzie wstawić butelkę, tak aby się nie przewracała. Jeśli zabawa odbywa się w pomieszczeniu, potrzebna będą mała głęboka miska.

Przeprowadzenie zabawy:

  • Osadzić słomkę, wciskając jej koniec do plastikowej rurki. Ze względów higienicznych dziecko powinno używać w zabawie swojej słomki. Można w słomce zrobić malutką dziurkę, aby dziecko nie piło wody z detergentem. Zazwyczaj nie jest to konieczne, ponieważ plastikowa rurka jest długa i  jeżeli dziecko zamiast dmuchać wciąga płyn, rodzic łatwo to zauważy.
  • Wlej do butelki po pół szklanki wody i wystarczająco dużo płynu do mycia naczyń, aby łatwo było zrobić pianę.
  • Wsuń do butelki plastikową rurkę i naucz dziecko dmuchać do słomki.
  • Dziecko wydmuchuje pianę, która spływa po ściankach butelki jak lawa.
  • Jak to dobrze, że nasza piana nie jest  gorąca tak jak lawa, bo nie można by się nią było bawić.
  • Obejrzyjcie pumeks. Czy widać w nim coś w rodzaju bąbelków? Tak. Bo pumeks to wystudzona, silnie zbąbelkowana lawa.

Pozdrawiam, pani Basia

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje