Drodzy Rodzice
Wiosna zbliża się wielkimi krokami. Świat przyrody budzi się do życia. Oto garść pomysłów jak bawić się z dziećmi wykorzystując literaturę dziecięcą. Nie ukrywam. że wiersze humorystyczne są bardzo chętnie słuchane przez wszystkie przedszkolaki, a także łatwe do opanowania pamięciowego. Polecam utwory Danuty Gellner, Jana Brzechwy czy Juliana Tuwima. Teksty można znaleźć w Internecie . Dziś zabawy z gąsienicą.
Słuchanie wiersza D. Gellner „Gąsienica-
tajemnica”.
Idzie ścieżką gąsienica,
Kolorowa tajemnica.
Krótkich nóżek mnóstwo ma,
Jedną robi pa, pa, pa.
Do widzenia, do widzenia,
Czary-mary, już mnie nie ma.
Nitką się owinę cała
i w kokonie będę spała.
Kokon się na wietrze chwieje,
Niby nic się już nie dzieje.
Gąsienica w środku śpi,
Zatrzasnęła wszystkie drzwi.
Aż tu nagle – patrzcie teraz,
Ktoś kokonu drzwi otwiera,
Macha na nas skrzydełkami,
Kto to jest? – Powiedzcie sami!
Rodzice mogą przeczytać dziecku wiersz i poprosić, aby opowiedziały po kolei co działo się z gąsienicą.
Dziecko może wspólnie z rodzicem wykonać obrazki ilustrujące kolejne zwrotki wiersza. W ten zabawowy sposób dziecko pozna, jak powstaje piękny motyl.
Inną zabawą jest układanie gąsienicy z kolorowych kółek lub pomponików. Dziecko może utrwalać nazwy kolorów, liczyć segmenty ciała . Można też ,,gimnastykować” gąsienicę układając segmenty w różny sposób.
Wykorzystując żarłoczność gąsienicy można zachęcać dzieci do jedzenia surowych warzyw i owoców.
Również sposoby poruszania się gąsienicy i motyli można wykorzystać do zabawy ruchowej.np Gąsienica pełznie po dywanie, podnosi do góry różne części ciała, zawija się w kokon, naśladuje zjadanie liści z wielkim apetytem, zamienia się w motyla i fruwa z gracją( na pacach).
Zabawa ,,Malujemy motyla” .
Potrzebne materiały to farby plakatowe i kartka papieru, gruby marker, pędzel i nożyczki,
Sposób malowania . Dziecko nanosi grube plamy barwne na jedną część kartki. Następnie składa kartkę na pół tak, aby farba była w środku i przyciska. Zostawiamy do wyschnięcia. Następnym etapem jest wycięcie kształtu połowy motyla wzdłuż linii złożenia. Szczegóły dorysowujemy grubym markerem.
Życzymy miłej zabawy p. Beata i p. Dorota z gr. VIII