Głosowanie na projekty trwa od 23 września do 5 października 2019 r.

Głosowanie odbywa się w holu Urzędu Miasta Hajnówka w godzinach: poniedziałek-piątek 8.00-15.00, sobota 8.00 – 13.00.

W głosowaniu mogą brać udział mieszkańcy miasta Hajnówka.

Każdy mieszkaniec dysponuje jednym głosem, który może oddać na wybrany projekt.

Głosowanie odbywa się poprzez osobiste wypełnienie karty do głosowania i wrzucenie do urny.

Warunkiem wydania karty do głosowania jest podanie danych:

1) imienia i nazwiska,

2) daty urodzenia,

3) miejsca zamieszkania.

Mieszkaniec potwierdza odbiór karty poprzez złożenie podpisu na liście wydanych kart do głosowania.

Głos oddany przez mieszkańca jest nieważny, jeżeli karta nie została wypełniona, bądź na karcie zaznaczono więcej niż jeden numer projektu.

Tytuł projektu: Naukowo-sensoryczny plac zabaw dla każdego

Lokalizacja: ul. Mikołaja Reja 2, 17-200 Hajnówka, Numer działki: 1874/3

Opis projektu: Na zielonym terenie wokół Przedszkola nr 5 chcemy stworzyć ogólnodostępny, edukacyjny Naukowo-sensoryczny plac zabaw składający się z 13 interaktywnych i certyfikowanych urządzeń. Projekt zakłada stworzenie dwóch tematycznych stref: Nauki i Sensoryki.

W skład Strefy Sensorycznej wejdą takie elementy jak eko-kuchnia, eko-memory, tablica magnetyczna z kulodromem, panel sensoryczny, rury deszczowe, ściana do malowania oraz wir wodny. Drugą strefą będzie Strefa Nauki, a w koło optyczne wersja napędzana korbką, krzywe zwierciadła, film animowany, głuchy telefon, peryskop i zegar słoneczny. Każde urządzenie jest wyposażone w tabliczkę informacyjną z opisem działania danego eksponatu. Dodatkowo na terenie placu zabaw zostanie zamontowana huśtawka typu bocianie gniazdo.

Opis urządzeń w 2 tematycznych strefach:

Strefa Sensoryczna:

  1. rury deszczowe (dziecko bada świat wszystkimi zmysłami, a zmysł słuch pełni jedną z najistotniejszych ról w jego prawidłowym rozwoju. Dźwięki kształtują pamięć aktywną, stymulują funkcje słuchowe, wpływają na podzielność uwagi, rozwijają umiejętności poznawcze i twórcze. Rury deszczowe są prostym i zarazem fascynującym urządzeniem, które pozwala dziecku w ciekawy sposób eksperymentować z dźwiękiem)
  2. eko-kuchnia (zabawa w gotowanie to jedna z najbardziej ulubionych dziecięcych zabaw. Naśladowanie czynności dorosłych i wcielanie się w role to ważny etp w rozwoju społecznym dziecka. Dzieci uczą się opowiadania historii, a wymyślanie nowych potraw sprzyja naturalnemu rozwojowi kreatywności. Urządzenie uczy najmłodszych, że do zabawy nie trzeba gotowych zabawek, czasem wystarczą liście, trawa i kamienie, by stworzyć imitację najlepszej uczty kulinarnej! Dzięki dużym gabarytom Eko-Kuchni dzieci mają szansę na interakcję z rówieśnikami, jednocześnie ucząc się współpracy, podziału zadań i rozwiązywania konfliktów. Urządzenie rozwija także zdolności manualne i motorykę dłoni)
  3. eko-memory (eko-memory to jedna z najbardziej popularnych gier, która pomaga ćwiczyć pamięć i koncentrację. Wspiera kojarzenie faktów, a nasza autorska wersja łączy zabawę z wiedzą o przyrodzie i ekologii. Gra doskonale stymuluje psycho-ruchowo i stanowi mądra rozrywkę zarówno dla dziecka, jak i dorosłego)
  4. tablica magnetyczna z kulodromem (urządzenie bardzo dobrze wpływa na wyobraźnię przestrzenną, zdolności manualne, koordynację wzrokowo-ruchową, a także uczy ciągów przyczynowo-skutkowych. Dziecko buduje i planuje trajektorię dla swoich kulek, nabywając przy tym również umiejętności planowania. Urządzenie angażuje zmysł wzroku, słuchu, dotyku, dlatego poza czystą frajdą z zabawy, stymuluje również integrację sensoryczną)
  5. panel sensoryczny (kolory wpływają na nastrój, emocje i mają niebagatelny wpływ na rozwój psychiki dziecka, a wrażliwość na barwy należy do tej samej kategorii percepcji sensorycznej, co wrażliwość na dźwięk. Nie bez przyczyny kolory znajdują zastosowanie nawet w terapiach np. popularnej dziś koloroterapii. Panel sensoryczny zachęca dziecko do obserwacji, stymuluje jego wzrok i percepcję, uczy rozpoznawania kolorów i kształtów, a przy okazji zapewnia dobrą zabawę)
  6. ściana do malowania (ogrodowa, całoroczna ściana do malowania jest urządzeniem sensorycznym, które rozwija wiele umiejętności: precyzję, małą motorykę, wrażliwość, estetykę oraz uważność na otaczający krajobraz. Dzięki swoim gabarytom i przezroczystej konstrukcji pozwala na naukę współpracy w grupie i budowie więzi społecznych. Od teraz plac zabaw może stać się inspirującym miejscem do rozwoju kreatywności i wyobraźni!)
  7. wir wodny (urządzenie w praktyczny i efektywny sposób dostarcza wiedzy na temat zachodzących w przyrodzie zjawisk fizycznych. Angażuje psychoruchowo i jest doskonałym narzędzie m dydaktycznym do wyjaśnienia powszechnego zjawiska, jakim są wiry, a także inspiruje do dalszego eksplorowania świata nauki)

Strefa Nauki:

  1. koło optyczne napędzane korbką (koła optyczne wykorzystują kolory, światło i wzory do tworzenia obrazów, które mogą być zwodnicze lub mylące dla naszych mózgów. Odbierane przez oko informacje są przetwarzane przez mózg, tworząc wrażenie, które w rzeczywistości nie pasuje do prawdziwego obrazu. Koło optyczne to interesujący sposób pokazania, jak działa percepcja kontra rzeczywistość. Zabawa z iluzjami to dla dziecka również dobry sposób poznawania siebie samego i działania swojego mózgu i zmysłów)
  2. głuchy telefon (gra w głuchy telefon doskonali umiejętności komunikacyjne, zbliża uczestników gry i w praktyczny sposób pokazuje dzieciom, jak zmieni się informacja przetworzona przez wiele osób. Głuchy telefon jest również doskonałą zabawą integrującą)
  3. krzywe zwierciadła (krzywe zwierciadła to dla dzieciaków i dorosłych wielka frajda i okazja do przyjrzenia się sobie z dystansem. W krzywym zwierciadle kryje się naukowe wyjaśnienie danego zniekształcenia, co dla dzieci jest intrygujące i zachęcające do dalszych eksploracji otaczającego świata)
  4. film animowany (urządzenie animujące z pewnością zaintryguje najmłodszego użytkownika, a przy Tm w prosty sposób wyjaśni dawne zasady tworzenia filmów animowanych. Urządzenie wspomaga kreatywność, angażuje i inspiruje do tworzenia własnych animacji, które można wykonywać również w warunkach domowych)
  5. peryskop (peryskop to bardzo popularne narzędzie, stosowane w dawnych czasach w łodziach podwodnych, czołgach i wozach bojowych. Zabawa w nim to okazja do zdobycia wiedzy na temat dawnych wynalazków, a także poszerza wiedzę z zakresu fizyki. Urządzenie inspiruje dziecko do obserwacji przyrody i świata oraz trenuje koncentrację uwagi. Dzięki urządzeniu dziecko uczy się, ze można zobaczyć coś, co nie jest w zasięgu naszego wzroku)
  6. zegar słoneczny (korzystanie z zegara słonecznego na naukowo-sensorycznym placu zabaw uczy dzieci dostrzegać istniejące w świecie związki pomiędzy kierunkami geograficznymi, słońcem i czasem. Zabawa z zegarem to świetny sposób rozwijania umiejętności obserwacji i analizy, a także doskonała okazja na oderwanie się od przesyconej elektroniką codzienności)

Dodatkowo:

  1. huśtawka typu wahadłowego (przeznaczone dla dzieci w wieku od 2 do 12 lat. Konstrukcja urządzenia wykonana z sosny nordyckiej, charakteryzującej się wysoką wytrzymałością, odpornością na próchnienie i insekty oraz łatwością impregnowania. Elementy metalowe wykonane ze stali ocynkowanej, malowanej proszkowo. Elementy z tworzyw sztucznego wykonane są z HDPE. Drewniana konstrukcja montowana jest na metalowych kotwach. Siedzisko w kształcie bocianiego gniazda)

Wizualizacja urządzeń znajduje się w załącznikach.

Odbiorcy projektu: Z naukowego placu zabaw mogą korzystać wszyscy mieszkańcy, bez względu na wiek, płeć czy wykształcenie

Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez mieszkańców, dostępność: regulamin korzystania z naukowo-sensorycznego placu zabaw znajduje się w załącznikach.

Uzasadnienie projektu: Celem projektu jest zachęcenie dzieci i młodzieży do mądrej zabawy na świeżym powietrzu. Wychodząc naprzeciw potrzebom integracji społecznej i coraz większym skutkom spędzania wolnego czasu młodzieży przed komputerami, chcielibyśmy stworzyć kreatywną, a przy tym innowacyjną przestrzeń zieloną nie tylko dla podopiecznych Przedszkola, ale również dla wszystkich mieszkańców. Wybrane urządzenia mają za zadanie przekazywanie wiedzy poprzez zabawę, dzięki czemu dzieci i młodzież chętniej zgłębiają tajniki nauki.

Przestrzeń stanie się nie tylko miejscem spotkań mieszkańców, ale również rodzinną atrakcją turystyczną miasta. Naukowo-sensoryczny plac zabaw będzie dostosowany do osób w różnym wieku (od kilkulatków do seniorów) oraz do osób z niepełnosprawnością ruchową.

Szacunkowy koszt: 168 796,90 zł brutto

Szacunkowy koszt utrzymania w kolejnych latach: 5 500,00 zł

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje